Bruksela wdraża nowe rozwiązania w zakresie organizacji ruchu drogowego w centrum. W jego ramach uniemożliwiony ma być przejazd tranzytem, a na wielu ulicach wprowadzony zostanie ruch jednostronny. W połączeniu ze wcześniejszymi zmianami w polityce parkingowej i promocją innych środków transportu ma to doprowadzić do ograniczenia ruchu kołowego o 40%.
Najnowsze zmiany w Brukseli weszły w życie 16 sierpnia i są elementem wdrażanego na poziomie regionalnym planu mobilności Good Moove, którego celem jest ograniczenie liczby samochodów (o 24% do roku 2030) w mieście oraz oddanie jak największej przestrzeni pieszym oraz rowerzystom i użytkownikom innych małych pojazdów.
– Pozostawiamy za sobą Brukselę lat 60. i 70., w której wszystko było budowane dla samochodów i ruszamy w zupełnie nowym kierunku, w którym miasto jest dla ludzi – powiedział
cytowany przez Politico Bart Dhondt odpowiadający za mobilność w mieście.
Na razie nie jest to jednak całkowity zakaz wjazdu samochodów do centralnej i najstarszej części miasta, tzw. Pentagonu, ale daleko idące ograniczenia i zmiany w organizacji ruchu. Prowadzone przed wdrożeniem badania pokazały, że nawet 30% podróżujących przez tą część miasta samochodami jechała tranzytem i to ten rodzaj ruchu ma zostać w pierwszej kolejności zlikwidowany.
– Tylko 20-25% osób mieszkających lub pracujących w tej części miasta używa samochodów. Większość ruchu generują ludzie przejeżdżający przez ten obszar i to ich wysyłamy poza centrum – wyjaśnia Dhondt. Dodaje przy tym, że ma to stworzyć więcej przestrzeni do życia dla mieszkańców, zabaw dla dzieci oraz zwiększyć bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.
Część ulic zyska ruch jednokierunkowy lub zostanie zmieniona na nich dotychczasowa organizacja. Na niektórych będą mogły się poruszać tylko pojazdy uprzywilejowana a kilka zostanie zastąpione przez deptaki całkowicie niedostępne dla aut.
Pełną wersję w PDF można zobaczyć tutaj.Mieszkający w strefie objętej zmianami będą mogli pozyskać karty uprawniające do parkowania na zasadach zbliżonych do lat poprzednich. Tutaj warto zaznaczyć, że kilka miesięcy temu Bruksela zdecydowała się na ograniczenie możliwości parkowania aut w mieście do 4,5 godz. a stawka dochodzi do trzech euro za godzinę postoju.
Na opisywanym obszarze Brukseli
obowiązuje już teraz strefa Tempo 30.
Na obszarze Pentagonu mieszka ok. 55 tys. osób, ale jest tutaj aż 75 tys. miejsc parkingowych, z czego 10 tys. na ulicach. Po wprowadzeniu przedstawionych zmian znaczna ich część ma zostać zlikwidowana, a odzyskana przestrzeń wykorzystana do zazielenienia miasta.